Artikkel

Først tok de Norge, nå tar de verden

25. april 2024

Det internasjonale energibyrået (IEA) publiserte nylig rapporten Global EV Outlook 20241 om utviklingen for elektriske biler. Hovedinntrykket er at det nå er i ferd med å løse for elbilene i hele verden, slik det gjorde i Norge for ti år siden.

I statistikken fra IEA brukes begrepet elbiler (EV) om både rene elbiler (BEV) og hybrider (PHEV). Figurene under er hentet fra den nye rapporten samt fra IEAs Global EV Data Explorer.

Elbilene er på vei til å ta over

2015 var det første året rene elbiler og hybrider passerte 20 prosent av salget i Norge, ifølge IEAs statistikk.


Samlet salg av elbiler i hele verden ligger an til å passere 20 prosent i 2024, rundt ti år etter Norge. Kina nærmer seg 40 prosent, EU passerte nylig 20 prosent, mens USA ligger noe bak med ti prosent.


Det er ikke bare i de store markedene hvor elbilene nå vinner frem for alvor. Også i flere mellominntektsland er økningen solid.


Hvorfor tar elbilene over?

To viktige grunner til at elbilene nå vinner frem er infrastruktur og kostnader. Antallet ladepunkter er mer enn doblet globalt på to år. Men mye gjenstår også å bygge ut.


På kostnadssiden skjer det vel så mye. Batterier har blitt vesentlig billigere på kort tid. Verden er på vei inn i en periode med overkapasitet for produksjon av batterier, noe som vil presse prisene enda mer. I tillegg bidrar volumøkningen av elbiler i seg selv til at prisene blir lavere. I sum gjør elbilene det prismessig stadig bedre mot fossile alternativer, før subsidier regnes inn. I Kina er nå elbiler det rimeligste alternativet i segmentet små biler.


Betydning for klima

I Norge var 93 prosent av nybilsalget elektrisk i 2023. Det vil likevel ta tid før hele bilparken er skiftet ut. Men norske erfaringer er at elbilene raskt brukes mer enn fossilbilene, trolig på grunn av de mye lavere driftskostnadene.


Kilde: Robbie Andrew, CICERO

Kombinasjonen av økt andel elbiler, og at elbilene brukes mer, gjør at andelen kjørte kilometer med el- og hybridbiler øker veldig fort. I Norge har den allerede passert 40 prosent.


Kilde: Robbie Andrew, CICERO

Dermed unngås store utslipp av klimagasser. I 2023 passerte sparte utslipp på grunn av bruk av elbiler globalt 0,7 millioner fat olje per dag. Det tilsvarer nesten 40 prosent av oljeproduksjonen på norske sokkel og er mer enn en firedobling på bare fire år.

Frem mot 2035 anslår IEA en betydelig økning i sparte utslipp av klimagasser fra biltrafikken. Hvor stor økning avhenger av hvilket av IEAs scenarioer (STEPS, APS og NZE) som slår til.



Stikkord: elbil, samferdsel, IEA


Kilder

1: IEA: Global EV Outlook 2024, besøkt 25. april 2024